Pelillistettyä kielten oppimista

Yksi mieliharrastuksistani lapsuudesta saakka on ollut kielten opiskelu. Olen oppinut englannin perusteita ja sanastoa jo varsin pienenä lapsena huomaamattomasti englanninkielisiä pelejä pelatessa. Konsolien ja tietokoneiden ääressä on tapahtunut tarkoituksetonta oppimista pelaamisen ja hauskanpidon kautta.

Viimeaikoina opiskelukaverini Juhani Vuoti on tutustuttanut minut tarkoituksellisen pelillistämisen maailmaan. Hän työskentelee Suomen mittakaavassa harvinaisessa ammatissa eli pelillistämiskonsulttina. Vuoti on tehnyt oman mielenkiintoisen gradututkielmansa kognitiivisen psykoterapian pelillistämisestä. Blogissaan hän käsittelee pelillistämisen eri ulottuvuuksia aina sen biologisesta perustasta käytännön sovellutuksiin asti.

Pelillistäminen (gamification) tarkoittaa yksinkertaistettuna jonkin asian muuttamista siten, että siihen tuodaan pelin elementtejä. Ajatuksena on, että pelillistäminen lisää toiminnan tehokkuutta, luovuutta ja hyvinvointia. Tylsän toiminnan kohdalla pelillistäminen saattaa merkittävästi lisätä toimijan motivaatiota ja muuttaa sitä enemmän ulkoisesta sisäiseksi.

Iso osa omaa väitöskirjatyötäni ja tohtoriopintojani on kielten opiskelu ja syventäminen. Alani tutkimuksen kieliä ovat englannin ja suomen lisäksi ainakin saksa ja ranska. Lisäksi tutkimani muinaiset lähteet on kirjoitettu ainakin kreikaksi, hepreaksi, arameaksi ja latinaksi. Menestyksekäs toiminta alallani edellyttää ainakin jonkinlaisia taitoja kaikissa näissä kielissä. Kielen opiskeluhan sinänsä on varsin monotonista: siinä toistuu jatkuva lukeminen, kertaaminen, pänttääminen ja kääntäminen. Vaikka opiskelu on palkitsevaa ja mielenkiintoista, siihen kaipaa välillä uutta näkökulmaa.

Olen vähän aikaa sitten tutustunut iPhone appiin, joka pelillistää kielen opiskelua. Duolingo on ilmainen sovellus, jonka avulla voi tällä hetkellä oppia espanjaa, tanskaa, irlantia (!), ranskaa, italiaa, saksaa, portugalia ja hollantia. Kaikessa pelillisyydessään se on ollut mielestäni erittäin koukuttava: käyttäjä etenee eri taitotasoilla, kerää kokemuspisteitä (experience points) ja kohoaa leveleillä. Etenemisjärjestelmän perusrakenteet ovat roolipeleistä tuttuja. Lisäksi Duolingo tekee kielen opiskeluun liittyvästä pänttäämisestä ja kertaamisesta yllättävän vaivatonta. Pienet palkitsemisjärjestelmät (kuten fanfaarit ja timantit) uppoavat yllättävän hyviin aikuiseenkin, joka on tottunut pelaamaan erilaisia älypuhelinpelejä. Erityisesti sanaston syventämiseen ja kertailuun ohjelma sopii nähdäkseni hyvin.

Duolingossa on toki rajoitteensa ja ongelmansa. Tähän mennessä olen törmännyt joihinkin suoranaisiin virheisiin ja muutamiin väkinäisiin harjoituslauseisiin. Ohjelma ei myöskään harjoita kaikkia kielen osa-alueita, kuten laajemman tekstin ymmärtämistä ja spontaania kielen tuottamista tai keskustelutaitoja. Kyseessä on kuitenkin erittäin palkitseva lisä muuhun kielen opiskeluun, jonka pariin uppoaa yllättävän pitkiksikin ajoiksi.

Minä olen peli- ja diginatiivi. Minunlaiselleni oppijalle pelillistäminen on osoittautunut varsin toimivaksi ja motivoivaksi. Opettaessani erilaisia kohderyhmiä olen myös huomannut, että pienetkin pelillistetyt lisät tavanomaiseen opetukseen auttavat tekemään oppimisesta kaikenikäisille kiinnostavaa. Mitä kaikkea tulevaisuudessa voikaan pelillistää?

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s